فارماکوژنتیک به‌معنای شخصی‌سازی درمان با کیفیت و اثرگذاری بیشتر است. یعنی با استفاده از این علم درمان مبتلایان سرطان موثرتر، ارزان‌تر با زندگی طولانی‌تر با کیفیت خواهد بود. علمی که اکنون متخصصان ایرانی هم به آن دست پیدا کرده‌اند.  

فارماکوژنتیک

به گزارش همشهری آنلاین، فارما به‌معنای دارو و ژنتیک به معنی علم ژنتیک است که به کمک این علم می‌توان ژن عامل بیماری شناسایی و داروی مؤثر در درمان آن تولید شود. هم‌چنان که برای تشخیص آنتی‌بیوتیک مؤثر در درمان عفونت‌ها آنتی‌بیوگرام انجام و آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌شود، به کمک این علم هم داروی مؤثر متناسب با ژن بیماری به فرد داده می‌شود یا به‌عبارتی درمان شخصی‌سازی می‌شود.

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران و رئیس نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران، با بیان این‌که به کمک این علم می‌توان داروی مناسب و اختصاصی هر بیماری را تولید کرد و درمان برای افراد شخصی‌سازی می‌شود، گفت: هم‌اکنون در ایران برای زنان مبتلا به سرطان سینه به کمک نمونه بافتی و خون با دستگاه MGS ژن سرطان شناسایی و به تناسب آن داروی مناسب به بیمار داده می‌شود.

ایران پیشتاز علم شخصی‌سازی درمان در منطقه | ۸۰درصد بودجه سلامت برای این ۴ بیماری استاو با بیان این‌که این علم برای درمان بیماری‌های ژنتیکی کاربرد دارد، تاکید کرد: در حال‌حاضر ایران در این علم پیشتاز منطقه است و شماری از ایرانیان مقیم خارج با این روش درمان شده‌اند.

بیشترین بودجه سلامت برای ۴ گروه بیماری

فرهود، با بیان این‌که هم‌اکنون ۴ گروه بیماری قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های متابولیک (چاقی و دیابت) و بیماری‌های روان ۸۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: استرس و خشونت موتوری است که ژن این بیماری‌ها را فعال می‌کند. به کمک علم فارماکوژنتیک می‌توان درمان مؤثر، ارزان و با کارآیی بالا را برای مبتلایان داشت. در حال چند بیمارستان‌ در کشور متقاضی استفاده از علم فارماکوژنتیک برای درمان برخی از بیماری‌ها هستند، به همین دلیل چشم‌انداز این رشته از علم را امیدبخش می‌بینم.

این پزشک اخلاق را سرمنشأ همه مسایل و موضوع همه ادیان و بقیه را مناسک و مراسم دینی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون در سازمان بهداشت جهانی کمیته اخلاق در ژنتیک وجود دارد که در آن ۴ اصل اتونومی یا خودمختاری، سودمندی، نازیان‌مندی و عدالت مطرح است.

او در توضیح این اصول بیان کرد: بر این اساس هر بیماری حق دارد پزشک و درمان خود را بپذیرد. مشاوره‌های پزشکی نباید جهت‌دار باشد و باید همه گزینه‌های درمانی به بیمار گفته شود و بیمار با اختیار خود آن ‌را انتخاب کند. بر اساس اصل دوم هم هر اقدام و یا دارویی به بیمار داده می‌شود باید در جهت مصالح و منافع مادی و اجتماعی حال‌حاضر و طولانی‌مدت باشد. در اصل سوم هم هر دارویی سود و زیانی دارد که در درمان سود دارو باید بیش از زیانش باشد.

فرهود، درباره اصل چهارم بر رعایت عدالت توسط فرد درمان‌گر برای بیماران تأکید کرد و افزود: البته این اصل در مطب قابل اجراست اما در شرایط کلی افراد غنی از سرویس‌های درمانی بهتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید

سن جراحی قلب به زیر ۴۰ سالگی رسید!

بنیانگذار جراحی نوین کشور کیست؟

پزشکی که بالاترین حقوق در آمریکا را رها کرد و به ایران بازگشت

ماجرای تلاش پزشکان کمپانی آمریکایی برای انتقال یک تکنولوژی پیشرفته به ایران

کاشت اولین باطری بی‌سیم در قلب بیمار ۷۲ ساله

گفتنی است نخستین کنگره بین‌المللی فارماکوژنتیک ایران ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ به‌صورت حضوری و با حضور متخصصان مجرب و به‌نام کشور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود. در ین کنگره ۱۰ پانل از جمله کودکان، غدد و متابولیسم، زنان و... برگزار می‌شود و ۶۰ استاد به‌نام کشور از رشته‌های مختلف هم در آن حضور دارند.

کد خبر 880472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha